ΕΒΔΟΜΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΘΡΑΚΩΝ

 

 

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Π.Ο.Θ.Σ.
ΚΥΡΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ


Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας,
Κύριοι Υπουργοί,
Κύριοι Βουλευτές,
Κύριοι Νομάρχες
Κύριοι Εκπρόσωποι Νομαρχιακών Συμβουλίων,
Κύριοι Δήμαρχοι,
Κύριοι εκπρόσωποι Δημοτικών συμβουλίων
Στρατηγέ,
Κυρίες και Κύριοι Σύνεδροι
Κύριε πρόεδρε του 7ου Παγκοσμίου Συνεδρίου Θρακών


Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι ο θεσμός του Παγκοσμίου Συνεδρίου των απανταχού Θρακών έχει χαράξει μία ιστορική πορεία και έχει τύχει της  τεράστιας υποστήριξης  των απανταχού της γης Θρακιωτών. Υποστήριξη που κυρίως συντίθεται από την μαζικότητα των αγνών συνέδρων, τον παλμό τους και τον αυθορμητισμό τους αλλά και από το θάρρος τους να τολμούν να καταθέτουν προτάσεις και θέσεις, ιδέες και να προσδιορίζουν προοπτικές γιατί οραματίζονται μία Θράκη που θα συνεχίζει να γεννά ζωή γιατί πιστεύουν ότι η Θράκη είναι από μόνη της Ζωή, σε αντίθεση με την πολιτεία η οποία επιμένει να εμφανίζεται αποστασιοποιημένη από την απλή καθημερινότητα μη  μπορώντας να κάνει πράξη και αυτοσκοπό την αφύπνιση της για μια ενιαία κεντρική εθνική στρατηγική  και πολιτική που θα δίνει λύσεις  στα προβλήματα των απλών ανθρώπων που επιδιώκουν την συνύπαρξη και την αρμονική διαβίωση για να τους προστατεύει από πρακτικές που στοχεύουν στον αποπροσανατολισμό και την παραποίηση των γεγονότων.

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΘΡΑΚΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ έχει τις δικές της θέσεις, απόψεις και ιδέες για την πραγμάτωση και λειτουργία των  συνεδρίων τις οποίες ποτέ δεν δίστασε να καταθέσει αλλά και να δημοσιοποιήσει, γεγονός που αποδεικνύεται  τόσο από τα πρακτικά των προηγουμένων συνεδρίων αλλά και από τη μέχρι τώρα πορεία της.

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΘΡΑΚΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ επιδιώκει και αναζητεί  ένα παγκόσμιο συνέδριο που θα είναι πολύ πιο κοντά στον  παράγοντα άνθρωπο, στον απλό  πολίτη  Έλληνα-Θρακιώτη  που θα δώσει τις απαντήσεις  και τις λύσεις στα προβλήματα της καθημερινότητας για να μπορέσουν όλοι μαζί μακριά από σκοπιμότητες να ανταποκριθούν  στις προκλήσεις αλλά και στις προσκλήσεις των καιρών.

Κύριε Πρόεδρε, σαν ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΘΡΑΚΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ που στις τάξεις της είναι ενταγμένα πάνω από 100 σωματεία, σωματεία ενεργά και όχι σφραγίδες, χαιρετίζομαι το 7ο  Παγκόσμιο Συνέδριο των απανταχού Θρακών, παρά τις αντιρρήσεις μας,  για τη δομή του, τις οποίες καταθέσαμε προσυνεδριακά, επειδή πιστεύουμε και στηρίζουμε το θεσμό αφ΄ενός και αφ΄ετέρου για το ότι κατεβάλατε υπεράνθρωπες προσπάθειες για την υλοποίησή του.










Πανελλήνια Ομοσπονδία Θρακικών Σωματείων    –
Ελευθέριος Θ.Χατζόπουλος, Συνταξιούχος Τραπεζικός, Α’ Αντιπρόεδρος της Π.Ο.Θ.Σ.:



Πολιτισμός και παιδεία στη Θράκη

Το ρίγος που μας διαπερνά, ακόμα και σήμερα κάθε φορά που αναλογιζόμαστε την τραγωδία του Ελληνισμού, το ξερίζωμα του από τις πατρογονικές του εστίες, φανερώνει ότι η λήθη δεν κατόρθωσε να εκμηδενίσει τους μηχανισμούς της μνήμης.
Πώς να ξεχάσουμε μαθήματα πληρωμένα με τόσο αίμα, τόσα δάκρυα, τόσα πένθη. Η ιστορική πείρα αγοράζεται με βαριές θυσίες και είναι κτήμα του λαού.
Η Μικρασιατική τραγωδία αποτελεί το πιο θλιβερό ορόσημο στη διαδρομή της Ελληνικής ιστορίας και το πιο ισχυρό πλήγμα εναντίον της εθνικής μας υπόστασης και της εξάπλωσης του Ελληνισμού, πλήγμα που συνέτριψε τις Ελληνικές εστίες στον απέραντο χώρο που προσδιορίζεται από την Κριμαία στο βορρά έως την Αλεξανδρέττα στο νότο και από τη Σμύρνη έως το βάθος προς την έρημο της Άγκυρας.
Ο Ελληνισμός καθώς και ο Θρακικός Ελληνισμός δεν είναι ένας ιστορικός όρος με μικρή ή μεγάλη επίδραση στα γεγονότα που πλάθουν κατά ένα τρόπο τα καθημερινά βιώματα, είναι περισσότερο μια τοποθέτηση, μια αφετηρία, ένα ιδανικό και συνάμα μια προ τύπωση ιδανικού που μας καλεί με πάθος, εκείνο το παμπάλαιο πάθος του ελληνισμού που άλλοτε μας σώζει, άλλοτε μας ρίχνει κατάχαμα και άλλοτε μας δίνει φτερά. Είμαστε, είτε το θέλουμε είτε όχι, μια ολόκληρη περιπέτεια, μια ολόκληρη ιστορία, συχνά η ιστορία του κόσμου, που παίρνει το πρόσωπό μας και πορεύεται ανάμεσα στις συμπληγάδες των ιστορικών περιστατικών.
Και η μαρτυρία της δικής μας ιστoρiας, μας λέει ότι η ουσία του Ελληνικού πολιτισμού υπήρξε προ πάντων παιδευτική. Η παιδεία, ο πολιτιστικός δυναμισμός και η οικουμενικότητα που έχει από τη φύση της η Ελληνική γλώσσα και ο χαρακτήρας του Έλληνα εξασφάλισαν την ανάπτυξη και την καθιέρωση του πολιτισμού του.
Η παιδεία στη Θράκη κατά τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας είναι πανομοιότυπη με αυτήν της υπολοίπου Ελλάδος. Χαρακτηρίζεται από την ανυπαρξία της εκπαίδευσης, την έλλειψη σχολείων, και οι εκπαιδευτικές ανάγκες καλύπτονται από δασκάλους ημιμαθείς και από ιερείς που δίδασκαν κρυφά στο νάρθηκα και στα κελιά (κρυφό σχολειό) και στα μοναστήρια. Η πνευματική ανέλιξη στη Θράκη όπως και το σύνολο του Ελληνισμού οφείλει πολλά στο Θρακιώτη Πατριάρχη Ιερεμία Β' τον Τρανό από την Αγχίαλο, που το 1593 φρόντισε για την ίδρυση Ελληνικών σχολείων με την αποκλειστική ευθύνη των κατά τόπους μητροπολιτών σ ολόκληρο τον υπόδουλο Ελληνικό χώρο.

Η Μεγάλη του Γένους Σχολή παραμένει ο ζωοδότης πνευματικός φάρος και είναι το στήριγμα της πανελλαδικής εκπαίδευσης. Για τους πρώτους αιώνες της δουλείας τα στοιχεία που υπάρχουν για την κατάσταση της παιδείας στη Θράκη, αριθμός σχολείων, μαθητών και διδασκόντων προέρχονται από έμμεσες πηγές λόγω της καταστροφής τους από τους Βοuλγάρους στην περίοδο 1860-1861 αλλά και από τους Τούρκους για να μην διευκολύνονται στην αναζήτηση στοιχείων οι ερευνητές χριστιανοί της εποχής εκείνης. Με την πάροδο του χρόνου οι σχολικές κοινότητες διευρύνονται και ανθούν και ειδικότερα μετά τον Κριμαϊκό πόλεμο 1853-1856 και κυρίως έπειτα από την Κρητική εξέγερση 1866-1869 δημιουργούνται σχολεία και σύλλογοι σε όλες τις γωνιές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας όπου διαβιεί Ελληνικό στοιχείο Μεγάλα ονόματα διδάσκουν σε διάφορα σχολεία που λειτουργούν στη Θράκη. Στην Ανατολική Θράκη, η Αδριανούπολη, οι Σαράντα Εκκλησίες, η Βάρνα η Αγχίαλος, η Μεσήμβρια.
Με την εμφάνιση του Πανσλαβισμού, την ίδρυση της Εξαρχίας το 1870, τόσο στη Μακεδονία όσο και στη Θράκη και επειδή ο κίνδυνος που διέτρεχαν από την Βουλγαρική προπαγάνδα ήταν πολύ μεγάλος, η αναδιοργάνωση της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής υπήρξε θεαματική και στήριξε την ανάπτυξη της παιδείας με την οποία και αντιπαρατάχθηκε επιτυχώς στον κίνδυνο αυτό έχοντας συμπαραστάτη τον «Ελληνικό φιλολογικό σύλλογο Κωνσταντινουπόλεως» το «Θρακικό Σύλλογο», την εκπαιδευτική και φιλανθρωπική Αδελφότητα Κωνσταντινουπόλεως «Αγαπάτε Αλλήλους» και α τον περιώνυμο «σύλλογο προς διάδοσιν των Ελληνικών γραμμάτων» που λειτουργούσε στην Αθήνα και την «επιτροπή προς ενίσχυσιν της Ελληνικής Εκκλησίας και Παιδείας» Οι σύλλογοι αυτοί συνέβαλαν υλικά και ηθικά στην αναγεννητική αυτή προσπάθεια του υπόδουλου ελληνισμού με την ίδρυση σχολείων, την έκδοση διδακτικών βιβλίων και εγχειριδίων, τη χορήγηση υποτροφιών, την κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και το διορισμό διδακτικού προσωπικού.
Ένας λαός που δεν έχει αποκοπεί από τις ρίζες του μπορεί να επιβιώνει και δίχως πολιτικά σύνορα. Αυτό το πέτυχαν οι Έλληνες που ζούσαν στην τουρκοκρατούμενη Θράκη στα τέλη του 190υ και στις αρχές του 200υ αιώνα, σαρκώνοντας δυναμικά μια αδιάκοπη υπόμνηση για τα γράμματα, τις τέχνες και τον πολιτισμό. Σχολεία, βιβλία, εκδόσεις και βιβλιοθήκες.
Φιλολογικοί σύλλογοι, θεατρικές λέσχες, συλλογές αρχαιοτήτων, πινακοθήκες, ωδεία, τυπογραφεία και εφημερίδες καταμαρτυρούν την πρόοδο στη παιδεία και την πνευματική ανάπτυξη των Θρακών. Ο υπόδουλος Ελληνισμός της Θράκης διαθέτει λαμπρά εκπαιδευτήρια συγκριτικά με την ελεύθερη Ελλάδα.
Μερικοί αριθμοί θα μας δώσουν την πραγματική εικόνα 423 τουρκικά δημοτικά σχολεία και ημιγυμνάσια με 19.330 μαθητές. Την ίδια εποχή ΜΟΝΟΝ στη περιφέρεια της Ανατολικής Θράκης, ο ελληνικός μαθητόκοσμος, αγόρια και κορίτσια, έφτανε τις 25.623 - Ενώ τα σχολεία σε Ανατολική και Βόρεια Θράκη ήταν 307 σχολεία πρώτης βαθμίδας και 43 δεύτερης βαθμίδας, σύνολο 350 σχολεία. Το 1883 στην Αδριανούπολη λειτουργούσαν 15 ελληνικά σχολεία με 2.300 μαθητές και μαθήτριες ενώ σε όλα τα χωριά της περιοχής είχαν δημιουργηθεί νηπιαγωγεία και δημοτικά με την φροντίδα του «Θρακικού Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου Αδριανουπόλεως». Στα 1900 το σαντζάκι της Αδριανούπολης συντηρούσε 178 σχολεία με 263 δασκάλους και καθηγητές με 7.823 μαθητές και 4.817 μαθήτριες
Το 1885-1886 κτίστηκε και το Ζάππειο παρθεναγωγείο, το οποίο διέθετε και τμήματα παιδαγωγικών σπουδών. Από το Ζάππειο της Αδριανούπολης και της Κωνσταντινούπολης καθώς και από το Αρχιγένειο Παρθεναγωγείο, που ίδρυσαν ο Σαράντης και η Ελένη Αρχιγένη στους Επιβάτες της Θρακικής Προποντίδας το 1857 αποφοίτησαν εκατοντάδες δυναμικές και καλομορφωμένες δασκάλες που ανέλαβαν όλα τα δημοτικά γυμνάσια και παρθεναγωγεία στην Οθωμανική αυτοκρατορία
Το 1900 στην περιφέρεια των Σαράντα Εκκλησιών υπήρχαν σχολεία με 156 διδάσκοντες και 4504 μαθητές και 2. 735 μαθήτριες. περιοχή της Ραιδεστού λειτουργούσαν 91 σχολεία και άλλα 97 στην περιοχή της Καλλιπόλεως, ενώ στην Κωνσταντινούπολη, η Μεγάλη του Γένους Σχολή η Θεολογική σχολή της Χάλκης, το Ζωγράφειο Γυμνάσιο, το Ζάππειο Παρθεναγωγείο, το Εθνικό Ιωακείμιο Παρθεναγωγείο του Φαναριού κεντρικό παρθεναγωγείο του Πέραν, το 1909 ιδρύεται η « Πατριαρχική Σχολή Γλωσσών και εμπορίου» και μετατρέπεται το ιδιωτικό Ελληνογαλλικό Λύκειο του Χατζηχρήστου σε «Εθνικό Ελληνογαλλικό Λύκειο» στα 1911 με τον περιορισμό της φοίτησης των Ελληνοπαίδων σε ξένα σχολεία.
Στη Φιλιππούπολη λειτουργούν την περίοδο 1882-1883 Γυμνάσιο, Ελληνικό σχολείο, δημοτικά σχολεία 4, παρθεναγωγείο νηπιαγωγεία με σύνολο μαθητών 941.
Στη Στενήμαχο την ίδια περίοδο Ελληνικό σχολείο, δημ. γραμματοδιδασκαλείο 1, παρθεναγωγείο 1 νηπιαγωγείο 3 με σύνολο 947.
Στη Νομαρχία του Πύργου (Πύργος- Αγχίαλος- Μεσήμβρια - Σωζό στην ευρύτερη περιοχή τους φοιτούν 6. 278 μαθητές.
Από στοιχεία προκύπτει ότι μόνον στη Νομαρχία Φιλιππουπόλεως και Πύργου λειτουργούσαν 60 εκπαιδευτικά ιδρύματα διαφόρων βαθμίδων με μαθητές.
Από τα γνωστά σε όλους μας Ζαρίφεια Διδασκαλεία, αρρένων και θηλέων στη Φιλιππούπολη καθώς και από τη Μαράσλειο Σχολή Φιλιππουπόλεως αποφοιτούν δάσκαλοι και δασκάλες που στη συνέχειά προσφέρουν έργο ανυπολογίστου αξίας αφού η μόρφωση που απέκτησαν είναι ικανοποιητική. 
Τα σχολεία στη Θράκη παρέχουν πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουμε:
Το κοινό σχολείο ή γραμματοδιδασκαλείο που υπήρχε σε κάθε χωριό της Ανατολικής Θράκης, όπου ο ιερέας δίδασκε τα γράμματα (ανάγνωση - γραφή- θρησκευτικά και τις 4 πράξεις αριθμητικής)
- Το αλληλοδιδακτικό σχολείο που εισάγεται μετά, στην περίοδο 1800- 1840 όπου ο αλληλοδιδάκτης διδάσκει ανάγνωση και γραφή με βοήθεια των πρωτοσχόλων μαθητών του. (ανάγνωση από αλφαβητάριο, γεωγραφία, αρχές γραμματικής και χρηστοήθεια)
- Η Δημοτική ή αστική σχολή που εισάγεται στην Ανατολική Θράκη με το 1870 με διδασκάλους που είναι απόφοιτοι των διδασκαλείων. (υπήρχε ποικιλία μαθημάτων)
Και
- Το νηπιαγωγείο που εισάγεται μετά το 1868 όπου πηγαίνουν παιδια ηλικίας 3 έως 7 ετών διδασκόμενα από απόφοιτους παρθεναγωγείο
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουμε:
-    Το κατώτερο Ελληνικό σχολείο ή σχολαρχείο όπου η φοίτηση διάρκεια 3 έτη και αρχίζει η διδασκαλία αρχαίου πεζογράφου ή ποιητή και η διδασκαλία γίνεται από απόφοιτο του γυμνασίου. (διδάσκονται Ιωάννης Χρυσόστομος, Λουκιανός, Ξενοφών, Πλούταρχος, γραμματική, συντακτικό, ιερά ιστορία, Ελληνική και ρωμαϊκή ιστορία, αριθμητική, γεωμετρία, και γαλλικά)
-    Το ανώτερο Ελληνικό σχολείο ή προγυμνάσιο αποτελούταν από τάξεις και 5-6 διδασκάλους και εφήρμοζε το πρόγραμμα των ελληνικών σχολείων της Ελλάδας.
-    Το γυμνάσιο που ακολουθούσε το διάταγμα της 31.12.1836 « περί, κανονισμού των ελληνικών σχολείων και γυμνασίων» Το μοναδικό λειτουργούσε στην Ανατολική Θράκη ήταν το γυμνάσιο Αδριανούπολης. Και τέλος
Υπήρχε το διδασκαλείο που λειτουργούσε στα Ζαρίφεια Εκπαιδευτήρια Αδριανουπόλεως ενώ στο Ζάππειο Παρθεναγωγείο Ανδριανουπόλεως λειτουργούσε και διδασκαλείο θηλέων.
Γενικά τα σχολεία της Θράκης μετά το 1850 είχαν διπλό τον εκπαιδευτικό τους στόχο. Πρώτον τον εθνικό φρονηματισμό απέναντι στον παντoυρκισμό και πανσλαυβισμό και δεύτερον τη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση σύμφωνα με τις αρχές της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, αποτρέποντας έτσι προσηλυτισμό των ελληνοπαίδων από τον καθολικισμό.
Στην ανάπτυξη της παιδείας, της αγαθοεργίας και του πολιτισμού είναι απόλυτα εξακριβωμένο, ότι η παρουσία των συλλόγων και των συντεχνιών), έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο χρονικό διάστημα 1870 - 1885 διαδραματίζοντας έτσι ένα σημαντικό ρόλο στην Εθνική μας ζωή.
Στην Θράκη η εμφάνιση και λειτουργία των συντεχνιών δημιούργησαν πνευματική και κοινωνική δραστηριότητα και επειδή διέθεταν έσοδα ενίσχυαν οικονομικά τα σχολεία και την εκκλησία. Η οργάνωσή τους και ο τρόπος λειτουργίας τους είναι αντίγραφο θα μπορούσε να ισχυριστεί, κάποιος του τρόπου λειτουργίας του Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως.
Την περίοδο 1878 - 1885 στο νομό Αδριανουπόλεως και στο σαντζάκι Μετρών λειτουργούσαν 27 σύλλογοι με μοναδικό σκοπό την ενίσχυση της παιδείας, τη συγκέντρωση λαογραφικού υλικού τη συλλογή αρχαιοτήτων, τη διατήρηση ηθών και εθίμων. Από τους συλλόγους αυτούς ξεχώρισε και διακρίθηκε ιδιαίτερα «ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Αδριανουπόλεως» που ιδρύθηκε το 1872. Συντηρούσε σχολεία, ορφανοτροφεία και πραγματοποιούσε πάρα πολλές αγαθοεργίες.
Στη Βόρεια Θράκη και ιδιαίτερα στη Φιλιππούπολη υπήρχαν σύλλογοι με αξιόλογη δράση και πορεία, όπως « Τα Καλά Έργα» 1866/1867, ο «Σύλλογος των Φιλομουσών» 1869-1874, η «Αδελφότης των Φίλων του Λαού» 1876, η « Γενική Φιλεκπαιδευτική Αδελφότης» η « Αδελφότης Κυριών η Ευρυδίκη» το 1875.
Όλοι οι πολιτιστικοί αυτοί σύλλογοι, 123 τον αριθμό, χωρίς να υπολογίζονται οι συντεχνίες, φρόντιζαν για την ενίσχυση του εθνικού και θρησκευτικού φρονήματος των Ελλήνων, για την ενίσχυση των σχολείων και τη συμπαράσταση των αναξιοπαθούντων ομογενών και Ελλήνων υπηκόων. Πραγματοποιούσαν διαλέξεις, οργάνωναν, και παρουσίαζαν θεατρικές παραστάσεις, εκδρομές, μουσικές βραδιές, συναυλίες, συσσίτια και φιλανθρωπικούς εράνους.
Πολλές από τις μεγάλες πόλεις της Θράκης, όπως η Μάδυτος, η Ραιδεστός, οι Σαράντα Εκκλησίες, η Στενήμαχος, η Αδριανούπολη ήταν εστίες που φώλιαζε η μουσική δραστηριότητα της ψυχής του Θρακικού Ελληνισμού.
Το θέατρο στη Θράκη ερασιτεχνικά ήταν πόρος ζωής των σχολείων. Γι αυτό οι ορχήστρες και οι θεατρικές παραστάσεις οργανώνονταν από συλλόγους που πρόσφεραν υπηρεσίες εθνικές.
Στην Αδριανούπολη κυκλοφορεί η εφημερίδα ''0 Έβρος" ση Φιλιππούπολη οι εφημερίδες ''Η Φιλιππούπολη" και ''Ειδήσεις του Αίμου" στ! Βάρνα οι εφημερίδες «ο Εύξεινος» και η « Οδησσός» και το μηνιαίο φιλολογικό περιοδικό «Η Πανδαισία» που εκδίδονται προ του 1906. Στη Κωνσταντινούπολη εκδίδονται 13 εφημερίδες με κυκλοφορία 17-18. 00 φύλλα, σύμφωνα με αξιόπιστες μαρτυρίες.
Από τα ανωτέρω στοιχεία διαπιστώνουμε ότι στη Θράκη, ουδέ] παραμελήθηκε η καλλιέργεια των γραμμάτων και η διάσωση της Εθνικής παρακαταθήκης.
Με την πληθώρα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την άρτια λειτουργία με το πλήθος των δασκάλων και τη φιλομάθεια των Θρακών, η Θράκη έχει παρουσιάσει ένα πλήθος προσωπικοτήτων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Ονόματα και Φυσιογνωμίες που κυκλοφορούν στη μνήμη μας μαζί με θεωρίες, νόμους, απόψεις, θέσεις που έχουν διαμορφώσει το σήμερα, ιστορικά, θρησκευτικά, τεχνολογικά, επιστημονικά και πολιτικά. Τα ονόματά τους προκαλούν δέος και αναρωτιέσαι αν είναι αλήθεια όλα όσα άφησαν πίσω τους. Οι άνθρωποι, αυτοί, γίγαντες του πνεύματος, ζουν και σήμερα ακόμα ανάμέσα μας και θα ζουν γύρω μας όσα χρόνια κι αν περάσουν. Είναι πρόσωπα, που συναντάμε κάθε μέρα κάτω από τον ίδιο ήλιο. Αιώνες τώρα συζητάμε μαζί τους. Είναι σαν να μας βλέπουν και να τους βλέπουμε. Χορεύουμε στα ίδια βήματα του ζωναράδικου, και οι χορδές από τη λύρα του Ορφέα μεθάνε τις καρδιές μας, αφού και σήμερα ακόμη στο άκουσμα της λύρας ή της γκάιντας τσουγκρίζουμε το κεραστικό ποτήρι. Η ιστορία δεν θα μας τους αποκαλύψει καλύτερα. Και αυτοί δεν χρειάζεται να μας δείξουν ταυτότητα για να τους αναγνωρίσουμε, γιατί τους γνωρίζουμε αφού κυκλοφορούν ανάμεσά μας όπως:
Ορφέας, Δημόκριτος, Μουσαίος, Πρωταγόρας, Αίσωπος. 
Ο Γεώργιος Ζαρίφης, ο Γρηγόριος Μαρασλής, ο Σαράντης Αρχιγένης, ο Γεώργιος Βιζυηνός, ο Κώστας Βάρναλης, ο Πολύδωρας Παπαχριστοδούλου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Κύριλλος ο Στ!, ο Άγιος Νεκτάριος. Και τόσοι άλλοι.
Διαπιστώνεται λοιπόν ότι στη Θράκη ουδέποτε παραμελήθηκε η καλλιέργεια των γραμμάτων και η διάσωση της εθνικής παρακαταθήκης Η Ελληνική παιδεία όπως διαπιστώνουμε από τα στοιχεία που αναφέρθηκαν ήταν το κύριο μέλημα των Ελλήνων της Θράκης.
Η άνθηση αυτή των γραμμάτων και της παιδείας είχαν εντυπωσιακό αντίκτυπο και στην ανάπτυξη της οικονομίας.
Αγαπητοί σύνεδροι, δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα γεγονότα όταν όλοι μας γνωρίζουμε ότι:
Η ΘΡΑΚΗ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ ΠΟΥ ΓΕΝΝΑ







ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ
7ου  Παγκόσμιου Συνεδρίου Θρακών


1.    Επιβεβαιώνεται η αναγκαιότητα πραγματοποίησης των Παγκοσμίων Συνεδρίων Θρακών ως θεσμού, ανοιχτού διαλόγου και στοχασμού για το μέλλον και τις προοπτικές της Θράκης και συνάντησης των Θρακών από όλα τα μέρη της οικουμένης. Το επόμενο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Νομό Ροδόπης.

2.    Αναδεικνύεται η ανάγκη άμεσης ενεργοποίησης του Παγκοσμίου Ιδρύματος Θρακών «Παναγία η Κοσμοσώτειρα» ως φορέα υλοποίησης των αποφάσεων των συνεδρίων και συσπείρωσης των Θρακών και προώθησης των απαιτήσεων  και δικαιωμάτων της Θράκης.

3.    Αποφασίστηκε η έναρξη των διαδικασιών για την ίδρυση και λειτουργία του Ινστιτούτου Θρακικών Μελετών.

4.    Υιοθετήθηκε η θέση ότι στο πλαίσιο της κατανομής των πόρων του Δ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης να διατεθούν για τη Θράκη εκείνα τα κονδύλια που είναι αναγκαία για μια ουσιαστική και πολύπλευρη ανάπτυξή της, να προωθηθούν οι δράσεις για τη δημιουργία μιας ενεργειακής Εγνατίας στην περιοχή, η ενίσχυση του πρωτογενούς κλάδου με στόχο τη μετατροπή της σε αγροκτηνοτροφικό παράδεισο. Για την ενίσχυση της θέσης μας αυτής προτείνουμε το 2008 να ανακηρυχθεί ως έτος «Θρακικής Γεωργίας».

5.    Διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα δημιουργίας του ομογενειακού χωριού στην περιοχή Αλεξανδρούπολης ως ελάχιστο δείγμα ενίσχυσης της πατρίδας με τους απόδημους Έλληνες.

6.    Υιοθετήθηκε η απόφαση να προταθεί στην πολιτεία να αναγνωριστεί  η 6η Απριλίου ως ημέρα μνήμης του Θρακικού Ελληνισμού.

7.    Επιβεβαιώθηκε η ανάγκη λήψης μέτρων για την ενίσχυση του δημογραφικού ιστού της Θράκης.

8.    Αποφασίστηκε ότι η συμμετοχή των Ομοσπονδιών των πολιτιστικών συλλόγων στις οργανωτικές επιτροπές είναι θεσμική και αναντικατάστατη.
9.    Αναγνωρίσθηκε η τεράστια ανάγκη ενεργοποίησης και συμμετοχής των νέων της Θράκης στα συνέδριά μας και ιδιαίτερα των απόδημων νέων.

10.    Υιοθετήθηκε η πρόταση να συμπεριληφθεί στη διδακτέα ύλη των σχολείων όλων των βαθμίδων η Ιστορία της Θράκης.

11.    Αποφασίστηκε ομόφωνα να ανακηρυχθεί το 2008 ως έτος «Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή».

12.    Υιοθετήθηκε η πρόταση υποβολής στο Υπουργείο Παιδείας για την ίδρυση ενός ακόμη τμήματος ΤΕΙ παραϊατρικών επαγγελμάτων στο Διδυμότειχο (εκτός της Νοσηλευτικής που πρόκειται να λειτουργήσει από το σχολικό έτος 2007 -2008), η ίδρυση τμήματος ΤΕΙ πληροφορικής στο Σουφλί (η οποία ήδη εγκρίθηκε από το ΔΣ του ΤΕΙ Καβάλας στη συνεδρίαση της 9ης Νοεμβρίου 2004) και η πρόσθεση δυο ακόμη πανεπιστημιακών τμημάτων Γεωπονίας στο τμήμα του Πανεπιστημίου της Ορεστιάδας.

13.    Υιοθετήθηκε η πρόταση της Οικολογικής Εταιρίας Έβρου – παράρτημα Διδυμοτείχου και της Διανομαρχιακής Επιτροπής Έβρου – Ροδόπης, για την άμεση κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας η οποία θα πρέπει να απαιτήσει από την πολιτεία α) τη λύση της σύμβασης «θανάτου» που υπογράφτηκε με τους χρυσοθήρες, γεγονός που υποστηρίζεται από όλους του Θρακιώτες ανεξαιρέτως και β) την άμεση τροποποίηση των διατάξεων του απαρχαιωμένου μεταλλευτικού κώδικα που κρατά ομήρους εμάς αλλά και τις επόμενες γενιές από το δικαίωμα των χρυσοθήρων ορίζεται στα 100 χρόνια.

14.    Αποφασίστηκε ομόφωνα η διεκδίκηση και επιστροφή «στο σπίτι της», της Νίκης της Σαμοθράκης.

15.    Συμφωνήθηκε και έγινε αποδεκτό ότι «Η Νέα Ορεστιάδα είναι η συνέχεια της Αδριανούπολης, η επί ελληνικού (μετά το 1923) εδάφους απόγονος πόλη της Αδριανούπολης και δικαιωματική κληρονόμος του πολιτισμού και της ιστορίας της».

 

 

ΣΤΟΝ ΑΠΟΗΧΟ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

 

KULTURVEREIN VON PENTALOFOS EVROU im AUSLAND e.v

ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΥ ΕΒΡΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ Α.Σ

Im Gaizen 42 70469 Stuttgart, GERMANY Tel: 0049-711-855619.


 

Έτος Ίδρυσης το 1979 με έδρα την Στουτγκάρδη Γερμανίας

 


Στουτγκάρδη 09/06/2006

 

Προς την Οργανωτική Επιτροπή του 7ου Παγκοσμίου Συνεδρίου των Θρακών.

 

Κύριε Δήμαρχε και πρόεδρε της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου, κυρίες και κύριοι μέλη της οργανωτικής επιτροπής, με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση χαιρετίζουμε την απόφαση σας να πραγματοποιηθεί το 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο των Θρακών στις αρχές Ιουνίου που είναι και η θέση του Συλλόγου μας, αλλά και των περισσοτέρων Θρακικών συλλόγων Ευρώπης.

 

Το διάστημα αυτό είναι εκτός των μεγάλων εορτών και διακοπών ώστε βολεύει πολύ περισσοτέρους θρακικούς φοροίς να πάρουν μέρος αλλά και να παρακολουθίσουν το συνέδριο αυτό.

 

Ακόμη με την ευκαιρία θα θέλαμε σαν σύλλογος να κάνουμε ορισμένες προτάσεις ίσως χρήσιμες και δημιουργικές για την έκβαση του συνεδρίου.

 

α) Το συνέδριο να αποφύγει τους πολλούς χαιρετισμούς των πολιτικών και των κομμάτων που είναι επαναλήψεις χωρίς να βοηθούν τους σκοπούς του συνεδρίου.

 

β) Να καταβληθεί μέριμνα ώστε να κληθούν όλοι οι σύλλογοι των Θρακών, ανεξαρτίτως πολιτικής και θρησκευτικής τους ιδιότητας, συμβάλλοντας όλοι μαζί στην γενική προσπάθεια για το καλό της Θράκης.

 

γ) Το συνέδριο να ασχοληθεί αποκλειστικά με δύο σημαντικά θέματα όπως,

 

1ον Την ανάπτυξη της Θράκης με την δυνατή συμμετοχή όλων των φορέων και κύρια το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

Στο θέμα ανάπτυξη να τονιστούν ιδιαίτερα και η προστασία του περιβάλλοντος, όπως και η δυνατότητα δημιουργίας Ομογενειακού χωριού Αποδήμων Θρακών. Σαν ιδανικό χώρο για το χωριό προτείνουμε την περιοχή στα Πετρωτά Ροδόπης (στη Ρωμανία) όπου υπάρχει ψήφισμα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και χωροταξική μελέτη από το πανεπιστήμιο της Στουτγκάρδης Γερμανίας.

 

2ον Την αποκατάσταση του πολιτισμού και την Ιστορία της Θράκης.

Επίσης θεωρούμε σκόπιμο το συνέδριο να ασχοληθεί με διαρθρωτικά και οργανωτικά θέματα που επισημάναμε σαν φοροίς στο παρελθόν, πιστεύοντας πάντοτε σε καλύτερα αποτελέσματα. Όπως, την δημιουργία Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θρακών, (για το σκοπό αυτό έγινε και σχετική προεργασία στο 5ο Π.Σ.Θ στη Ξάνθη, για το ανάλογο του καταστατικού υπάρχει στα πρακτικά).

 

3ον Την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης με διαλέξεις η και άλλους τρόπους για τα δικαιώματα των ελλήνων που παρέμειναν στην Ανατολική Θράκη και των νήσων Ίμβρου και Τενέδου, όπου είναι κατοχυρωμένα από τις διεθνείς συνθήκες ( βλέπε Συνθήκη της Λωζάνης) και καταπατούνται κατάφορα από την Τουρκία, όπως και η μή απόδοση των περιουσιών τους.

 

4ον Για την σωστή ένταξη των μειονοτικών στην Ελληνική κοινωνία θα πρέπει να τους γίνουν διαλέξεις, σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελληνική γλώσσα.

Την πλήρη ένταξει τους στο Εθνικό πρόγραμμα εκπαίδευσης, συμπληρωματικά τη μητρική τους γλώσσα και τα θρισκευτικά, για την καλύτερη είσοδό τους στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και για την καλύτερη επαγγελματική τους κατάρτηση.

 

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος του Συλλόγου

Χάρης Δεληγιαννης

 

 

 

 

KULTUR VEREIN von PENTALOFOS EVROS IN AUSLAND. E.V

ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΥ ΕΒΡΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ Α.Σ.

Charis Deligiannis: Im Gaizen 42 70469 Stuttgart. Tel: 0711-855619





Έτος Ίδρυσης το 1979 με έδρα την Στουτγκάρδη Γερμανίας


Stuttgart 05.07.2006

 

 

Προς την Οργανωτική Επιτροπή του 7ου Παγκόσμιο Συνέδριο των Θρακών.


Κοινοποίηση:

Νομαρχίες: Έβρου, Ξάνθης, Ροδόπης

Δήμους της Θράκης

Ομοσπονδίες Θρακικών Σωματίων

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Θρακικό και Αστικό Τύπο

 


Το 7ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΩΝ ΘΡΑΚΩΝ ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην πόλη του Διδυμοτείχου, από τις 9 έως τις 11 Ιουνίου 2006.


Οι απόδημοι Θράκες πριν από 15 χρόνια οραματιστήκαμε μια ΄΄μάζωξη΄΄ των απανταχού Θρακιωτών, όπου θα θέταμε τους προβληματισμούς μας, τα οράματά μας για την Θράκη της ανάπτυξης και της προόδου, για την αποκατάσταση της Ιστορίας που τόσοι και τόσοι θρακωλόγοι την έχουν παραρμηνεύσει, για μια Θράκη όπου θα μπορεί να θρέψει και να δεχθεί ξανά τα ξενιτεμένα της παιδιά, τη Θράκη της ευημερίας και του πολιτισμού.


Τον Οκτώβρη το 1993, με την συνδιοργάνωση των τρειών μεγάλων Δήμων της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής και της Ξάνθης και με την συμπαράσταση των αείμνηστων δημάρχων Ευαγγελίδη, Αμοιρίδη και Παπαδριέλη, έγινε το πρώτο Παγκόσμιο Συνέδριο των αποδήμων Θρακών στην πόλη της Ξάνθης.


Παρ’ ότι ήταν το πρώτο μας Συνέδριο ήταν άρτεια οργανωμένο με συμμετοχή απ’ όλη την Ιφύλιο.


Στο 1ο μας Συνέδριο θέσαμε κάποιους στόχους, όπως την επάνδρωσει και επέκταση του Δημοκρίτιου Πανεπιστήμιο σε όλες τις πόλεις της Θράκης, την γρήγορη αποπεράτωση της Εγνατίας Οδού, την επέκταση των Λιμανιών της Θράκης και το Αεροδρόμειο της Αλεξανδρούπολης που είναι και το μοναδικό του θρακικού χώρου, την προβολή του θρακικού Ιστορικού και τουριστικού πλούτου.

Επίσης, στόχος ήταν και είναι το Ίδρυμα Θρακικών μελετών, το Ίδρυμα της Κοσμοσώτηρας και ένα συντονιστικό όργανο (Γραμματεία) όπου θα συντονίζει τη διοργάνωση των συνεδρίων, για να αποφεύγουμε τις πατρώτητες από τους εκάστοτε διοργανωτές.


Πολλά από αυτά έγιναν, άλλα υπολείπονται, όμως θα πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη.


Το 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο των Θρακών θα περάσει στην Ιστορία ως αριθμός, αλλά όχι σαν Συνέδριο των απανταχού Θρακών, αφού η απουσία και η αποχή πολλών θρακικών Σωματίων οφείλεται στο ότι δεν κλήθηκαν ή και αν ακόμη προσκλήθηκαν, την τελευταία στιγμή, ήταν αδύνατον να παραβρεθούν, αφού όπως όλοι γνωρίζουμε μας χωρίζουν τεράστιες χιλιομετρικές αποστάσεις από την ιδιαίτερη πατρίδα μας τη Θράκη.


Ένα άλλο σημείο είναι η παντελής απουσία των μειονοτίτων. Δεν είναι δυνατών να διοργανώνουμε και να επικαλούμαστε Παγκόσμιο Συνέδριο των Θρακών και να απουσιάζουν οι συμπατριώτες μας μουσουλμάνοι,να απουσιάζουν οι Θρακιώτες της Ανατωλικής και Βόρρειας Θράκης.


Δεν είναι δυνατόν να έχουμε φτάσει στο 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο, όπου για μερικούς τα συνέδρια αυτά δεν είναι η συνέχεια των προηγουμένων και να μην έχουμε είμαστε γνώστες των αποφάσεων των εν λόγω συνεδρίων «πρακτικά», για να ξέρουμε τελικά τι έχει υλοποιηθεί έως σήμερα και τι όχι.


Έχω την πεποίθηση, ότι πολλοί από τους διοργανωτές δεν έχουν κατανοήσει ένα πράγμα, ότι τα συνέδρια δεν γίνονται για την ΄΄εκτόνωση΄΄ και την προβολή των κομμάτων και των Δημάρχων, αλλά δεν είναι και μέρες διακοπών για όλους εμάς, όπως επεδείχθη τελικά, στο 7ο Παγκόσμιο Συνέδριο στο Διδυμότειχο.


Τα συνέδρια είναι ένας θεσμός των απανταχού Θρακιωτών και σε τελική ανάλυση από αυτούς θα πρέπει να διοργανώνονται για να έχουμε και καλύτερα αποτελέσματα.


Οι πολιτικοί και τα κόμματα θα πρέπει να δεσμεύονται για την υλοποίησει των στόχων και των προτάσεων που έχουν τεθεί σε κάθε Παγκόσμιο Συνέδριο και να είναι ο μοχλός πίεσης απέναντι στην κάθε κυβέρνηση, γιατί η ΘΡΑΚΗ είναι τόπος των προγόνων μας, το μέλλον των παιδιών μας, είναι η αιώνια Πατρίδα μας, αυτή που μας ενώνει, έξω από κάθε προσωπικά συμφέροντα και μικροπολιτικές.

 


Με εκτίμηση

Ο πρόεδρος

Χάρης Δεληγιάννης